پروژه در یونیتی

زمان تقریبی موردنیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

ایجاد و باز کردن پروژه در یونیتی

هنگام باز کردن نرم‌افزار یونیتی، در صورتی که لایسنس نرم‌افزار فعال بوده و یا نرم‌افزار کرک شده باشد در ابتدا با این پنجره روبرو می‌شویم (در صورت عدم اتصال به اینترنت پیغامی در این رابطه نمایش داده می‌شود که با کلیک بر روی Work offline می‌توان به این پنجره رسید):

در این پنجره دو سربرگ وجود دارد. سربرگ Projects لیست آخرین پروژه‌های کاربر را نمایش داده (که در حال حاضر خالی است) و سربرگ Learn که شامل آموزش‌های رسمی یونیتی است.

در سربرگ Projects پروژه‌هایی که در سیستم وجود دارند در قسمت On Disk و پروژه‌هایی که بر روی فضای ابری وجود دارند در قسمت In the Cloud از هم تفکیک شده‌اند. در صورتی که صاحب اکانت کلاود یونیتی باشید (که احتمالاً در ایران امکان‌پذیر نیست) می‌توانید پروژه‌های آپلود شده بر روی کلاود را از این قسمت دانلود کنید.

در صورتی‌که یک پروژه‌ی یونیتی در سیستم خود دارید و در لیست پروژه‌های On Disk نمایش داده نمی‌شود با کلیک بر روی Open و انتخاب فولدر آن، می‌توان پروژه را به لیست اضافه کرد؛ در غیر این صورت و برای ایجاد پروژه‌ی جدید بر روی New کلیک کنید. یک پروژه‌ی یونیتی شامل فولدری است که خود دارای چندین فولدر داخلی بوده که در آن اسکریپت‌ها، اسپرایت‌ها، صداهای بازی و… تفکیک شده‌اند.

در این مرحله باید مشخصات پروژ‌ی جدید را وارد کنید. در قسمت Project name نام پروژه و در قسمت Location مسیر موردنظر خود برای ذخیره را وارد کنید. Template نوع پروژه را تعیین می‌کند که دوبعدی باشد یا سه‌بعدی. توصیه‌ی ما این است که برای شروع گزینه‌ی ۲D را انتخاب کنید.

با استفاده از دکمه‌ی Add Asset Package می‌توان از بین assetهای استاندارد یونیتی تعدادی را به پروژه اضافه کرد. در صورتی که این لیست برای شما خالی است باید Standard Assets را از آرشیو دانلود یونیتی دریافت کرده و آن را نصب کنید. این assetها شامل فایل‌هایی آماده (از کدها، اسپرایت‌های مختلف و…) است که بیشتر با هدف یادگیری و آشنایی در کنار یونیتی قرار داده شده‌اند. برای شروع نیازی به اضافه کردن asset به پروژه از این طریق نداریم.

در ادامه Enable Unity Analytics را بر روی OFF قرار داده و بر روی Create project کلیک کنید تا پروژه‌ی جدید ساخته و رابط کاربری اصلی یونیتی نمایان شود. این ابزار برای بررسی و مانیتورینگ کاربرانی که بازی را نصب کرده‌اند کاربرد دارد.

 

پروژه‌های دوبعدی و سه‌بعدی

در پروژه‌های دوبعدی از اسپرایت (معمولاً تصاویری با فرمت png) استفاده می‌شود؛ گیم‌پلی و جهان بازی دوبعدی بوده و هیچ بخشی از بازی دارای عمق نیست.


تعدادی بازی دوبعدی

در صورتی که در پروژه‌های سه‌بعدی از مدل‌های سه‌بعدی استفاده می‌شود و بازی در جهانی سه‌بعدی رخ می‌دهد.


تعدادی بازی سه‌بعدی

در اکثر پروژه‌های بازی‌سازی مستقل توسعه‌دهنده به استفاده از المان‌های سه‌بعدی وارد نمی‌شود. چرا که هزینه‌ی زمانی و مالی پروژه را بالا می‌برد و مدلسازی نسبت به طراحی دوبعدی پیچیده‌تر بوده و به یک مدلساز متخصص در این زمینه نیازمند است.

طبق تجربه‌ی بازی‌سازان ایرانی بازی دوبعدی (به‌خصوص پلتفرم اندروید) در ایران بهتر از بازی سه‌بعدی جواب داده است.

این به دلیل پیچیدگی زیاد بازی سه‌بعدی و فراگیر نبودن تخصص مدل‌سازی سه‌بعدی است. البته این جمله به معنی بی‌کیفیت بودن بازی‌های دوبعدی نیست؛ چرا که بسیاری از بازی‌های محبوب (حتی جهانی) دوبعدی هستند. ضمن این که بعضی از aasetهای دوبعدی تا حدی هنرمندانه طراحی می‌شوند که حتی از بازی‌های سه‌بعدی بسیار حرفه‌ای هم چشم‌نوازتر می‌شوند.

نکته در پروژه‌های دوبعدی تصاویر وارد شده در پروژه به عنوان اسپرایت شناخته می‌شوند؛ اما در صورتی که نوع پروژه سه‌بعدی انتخاب شده باشد همین تصاویر به عنوان تکسچر (بافت مدل سه‌بعدی) در پروژه قرار می‌گیرند. البته همواره امکان تغییر Template از دوبعدی به سه‌بعدی و برعکس در تنظیمات پروژه وجود دارد. اما در این حالت باید به صورت دستی تک‌تک assetهای از قبل قرار داده شده در پروژه را پیدا و تنظیمات جدید را بر روی آن‌ها اعمال کرد که نسبتاً دردسرساز است. برای همین تصمیم‌گیری به نوع بازی قبل از ایجاد پروژه بسیار منطقی‌تر است تا تغییر آن در حین توسعه.

برگه‌ها : 1 2