بررسی ادیتور یونیتی

زمان تقریبی موردنیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقهبعد از باز کردن یک پروژه در یونیتی رابط کاربری اصلی آن که ادیتور یونیتی نیز نامیده می‌شود به صورت زیر نمایش داده خواهد شد. ادیتور یونیتی از پنجره‌های مختلفی تشکیل شده است. مکان هر پنجره در چینش (layout) پیش‌فرض یونیتی به صورت فوق می‌باشد:

یونیتی چینش‌های دیگری نیز دارد. برای مشاهده و امتحان آن‌ها از منوی کشویی Layout واقع در تولبار یونیتی (که در آن نام چینش فعلی نوشته شده است؛ مثل Default در تصویر بالا) گزینه‌های مختلف را امتحان کنید.

پنجره‌های یونیتی قابلیت جابجایی و تغییر مکان به صورت دستی را نیز دارند. برای انجام این کار کافی‌است زبانه‌ی هر پنجره (که نام پنجره در آن نوشته شده است) توسط ماوس drag شود. برای بستن یک پنجره بایستی بر روی زبانه‌ی آن راست کلیک کرده و بر روی Close Tab کلیک کرد. برای فراخوانی پنجره‌هایی که در رابط کاربری قرار ندارند نیز می‌توان از منوی Window اقدام نمود. این تغییرات همراه پروژه ذخیره می‌شوند و پس از آن با باز کردن پروژه چینش مطابق تغییرات داده شده خواهد بود.

تغییرات داده شده در رابط کاربری را می‌توان تحت یک چینش جدید ذخیره کرد. برای این کار پس از انجام تغییرات موردنظر از منوی کشویی Layout گزینه‌ی Save Layout را انتخاب کنید.

در صورتی که در یکی از چینش‌های یونیتی تغییراتی ایجاد کرده و قصد بازگرداندن آن به تنظیمات اولیه را داشته باشید نیز می‌توان از همین منو Revert Factory Setting را انتخاب کرد.

هرکدام از این پنجره‌ها وظیفه‌ی خاصی بر عهده دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

پنجره‌ی Project

این پنجره امکان کاوش فولدر Assets پروژه‌ی باز شده را فراهم می‌کند.

پنجره‌ی Project دو حالت یک‌ستونه و دوستونه دارد که در تصویر بالا حالت دوستونه‌ی آن نمایش داده شده است. برای تغییر حالت بر روی زبانه‌ی پنجره راست کلیک کرده و یکی از گزینه‌های One Column Layout یا Two Column Layout را انتخاب کنید.

در حالت دوستونه در ستون سمت چپ سلسله‌مراتب فایل‌ها و فولدرهای موجود در فولدر Assets پروژه و در ستون سمت راست محتوای فولدری که در ستون چپ انتخاب شده است نشان داده می‌شود. اندازه‌ی thumbnailهای این ستون را می‌توان از طریق نوار لغزنده‌ی سمت راست و پایین پنجره تغییر داد (این thumbnailها تا یک حد خاص کوچک شده و بعد از آن در هنگام رسیدن به حداقل اندازه به صورت لیست در می‌آیند).

در نوار بالایی این پنجره (نوار کنترل) با کلیک بر روی دکمه‌ی Create می‌توان اقدام به ایجاد فولدر و یا asset نمود. این منو از طریق راست کلیک بر روی فضای خالی ستون سمت راست و نگه داشتن فلش ماوس بر روی گزینه‌ی Create نیز قابل فراخوانی است. با استفاده از نوار جستجو می‌توان به جستجو در پروژه پرداخت و حتی می‌توان نتیجه‌ی جستجو را با کلیک بر روی آیکون ستاره‌ی این نوار ذخیره کرد. این ذخیره در قسمت Favorites منوی سمت چپ جای خواهد گرفت.

با استفاده از دو آیکون دیگر نوار بالای این پنجره می‌توان assetها را برحسب نوع و یا برچسبی که در حین توسعه به آن‌ها داده‌ایم فیلتر کرد.

در نسخه‌های جدید یونیتی (۲۰۱۸ به بالا) هنگام ایجاد یک پروژه‌ی جدید به طور پیش‌فرض در این فولدر زیرفولدری با نام Scenes و در داخل آن فایل صحنه‌ای که باز شده قرار دارد (در حالی که در نسخه‌های قدیمی فولدر Assets کاملاً خالی بود و این مراحل به صورت دستی انجام می‌شد).

نکته در صورتی که ورژن یونیتی شما به دلیل قدیمی بودن فایل و فولدر صحنه را به صورت خودکار ایجاد نکرد در پنجره‌ی Project در مسیر ریشه به صورت دستی فولدری به نام Scenes ایجاد کرده و سپس از طریق منوی File گزینه‌ی Save Scene را انتخاب و صحنه را با نام دلخواه در این فولدر ذخیره کنید.

از این پنجره بیشتر برای سه کار زیر استفاده می‌شود:

۱- import کردن asset به پروژه: برای وارد کردن asset به پروژه فایل‌های مدنظر را از explorer ویندوز (یعنی یک فولدر باز یا حتی دسکتاپ) به روی ستون سمت راست این پنجره drag and drop می‌کنیم. این فرآیند در حد چند ثانیه به طول می‌انجامد. چرا که یونیتی به ازای هر فایل و فولدر asset یک فایل متا در کنار آن می‌سازد که تنظیماتشان در پروژه را در خود ذخیره می‌کند (به همین علت نباید assetها را به طور مستقیم و از طریق explorer ویندوز به فولدر Assets اضافه کنیم).


(از چپ به راست: فولدر پروژه در اکسپلورر ویندوز، فولدر Assets پروژه در اکسپلورر ویندوز و پنجره‌ی Projects)

۲- تغییر تنظیمات assetها: با کلیک کردن بر روی هر فایل در ستون سمت راست تنظیمات آن در پنجره‌ی Inspector نمایش داده می‌شود (بسته به نوع فایل تنظیمات تغییر می‌کنند) که این تنظیمات در متای فایل ذخیره می‌شوند.

۳- نسبت دادن یک asset به فیلد یک کامپوننت در درون Inspector: در این حالت asset موردنظر از ستون سمت راست پنجره‌ی Project بر روی فیلد مدنظر drag and drop می‌شود.

برگه‌ها : 1 2 3 4