بازی‌سازی و پیش‌نیازها

زمان تقریبی موردنیاز برای مطالعه: ۵ دقیقهاز این که قصد ورود به جمع بازی‌سازهای داخلی را دارید بی‌نهایت خرسندیم. ما در این مجموعه تلاش کرده‌ایم که به راهکارهایی برای یادگیری حرفه‌ی بازی‌سازی از پایه و کسب طرز تفکر موردنیاز برای این حرفه رسیده باشیم. یکی دیگر از اهداف این مجموعه، راهنمایی برای توسعه‌ی محصولی است که بتواند در بازار فعلی ایران موفقیت مالی کسب کند.

در حال حاضر موفق‌ترین بازی‌های ایرانی برای پلتفرم اندروید و توسط «بازی‌سازان مستقل» توسعه داده شده‌اند. این بازی‌ها عموماً به صورت رایگان در مارکت‌های اندرویدی ایرانی (مثل کافه بازار) قرار گرفته و از طریق پرداخت درون برنامه‌ای (IAP) و تبلیغات اقدام به کسب درآمد می‌کنند.

همچنین مشهورترین و پراستفاده‌ترین انجین بازی‌سازی در ایران انجین یونیتی می‌باشد و اکثریت قریب به اتفاق بازی‌های موفق کافه بازار توسط این انجین خروجی گرفته شده‌اند. بنابراین با شرایط فعلی اگر قصد حضور و فعالیت حرفه‌ای در این حوزه را دارید قطعاً بهترین مسیر برای شروع بازی‌سازی در ایران از یونیتی می‌گذرد.

در بازی‌سازی مستقل (indie game development) تمام فرآیند توسعه بر عهده‌ی یک نفر (یا نهایتاً یک تیم خیلی کوچک) است. بنابراین توسعه‌دهنده(گان) علاوه بر دانش بازی‌سازی و کدنویسی مورد استفاده در انجین باید مهارت ایجاد assetهای موردنیاز خود، طراحی بازی و طراحی مراحل را داشته باشد. asset به اجزایی از بازی گفته می‌شود که باید قبل از ورود به انجین آماده شده باشند. اجزایی مانند اسپرایت (تصاویر دوبعدی بازی)، مدل‌های سه‌بعدی، موسیقی متن، صداهای بازی و غیره. تهیه‌ی این اجزا ارتباط مستقیمی به انجین و حتی مفهوم بازی‌سازی ندارد؛ اما وجود آن‌ها ضروری است.

یک مجموعه اسپرایت با طراحی نزدیک به بازی Angry Birds

 

شما می‌توانید وظیفه‌ی ایجاد assetهای خود را به یک آرتیست حرفه‌ای سپرده، از سایت‌های مخصوص این کار دانلود/خرید کرده و یا خود اقدام به ایجاد آن‌ها نمایید.در ادامه به معرفی نرم‌افزارهایی که برای ساخت asset مناسب هستند می‌پردازیم. هر چند که برای خلق یک asset می‌توان از نرم‌افزارهای مختلف استفاده کرد و خروجی خیلی بیشتر از نرم‌افزار به مهارت آرتیست بستگی دارد (و ممکن است یک آرتیست با نرم‌افزاری که طبق سلیقه‌ی خودش است بتواند بهترین خروجی را به دست بیاورد) اما نرم‌افزارهای لیست شده‌ی زیر نسبت به دیگر نرم‌افزارها شهرت و محبوبیت بیشتری دارند:

  • اسپرایت: برای طراحی دیجیتال بهترین نرم‌افزار برنامه‌ی نام‌آشنای فتوشاپ (و یا معادل رایگان آن Gimp) و در سطح خیلی حرفه‌ای‌تر نرم‌افزار ایلاستریتور (و یا معادل رایگان آن Inkscape) است. برای طراحی دیجیتال به سخت‌افزار مخصوص (قلم نوری) احتیاج خواهید داشت.
  • مدل سه‌بعدی: برای بازی‌های سه‌بعدی بهترین نرم‌افزار مدلسازی بدون کوچک‌ترین شک Maya است. اما شاید این نرم‌افزار آن‌قدر سنگین، پیچیده و گران باشد که امکان استفاده‌ی آن در بازی‌سازی مستقل وجود نداشته باشد و برخی به نرم‌افزارهای سبک‌تری مثل Blender رو بیاورند.
  • موسیقی متن و صداهای بازی: برای این مورد بهترین گزینه کمک گرفتن از یک آهنگساز و صدابردار است. هرچند که در بازی‌سازی مستقل در اکثر مواقع از نمونه‌های رایگان موجود در اینترنت استفاده می‌شود اما با استفاده از یک میدی کنترلر و نرم‌افزاری مثل FL studio شاید بتوان حتی بدون دانستن تئوری موسیقی assetهای نسبتاً جالب توجهی تهیه کرد.

 

نرم‌افزارهای اشاره‌شده می‌توانند تمام نیازهای بازی‌ساز را در زمینه‌ی ایجاد asset برطرف کنند. اما لزومی به استفاده از آن‌ها نیست. برای شروع می‌توان از assetهای آماده و یا چرک‌نویس (که اصطلاحاً به آن‌ها place holder گفته می‌شود) استفاده کرد.

برگه‌ها : 1 2