میکسر صوتی

زمان تقریبی موردنیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

(تصویری از محیط بازی Terraria)

یک بازی پلتفرمر را در نظر بگیرید. فرض کنید صحنه‌ای از این بازی دارای سه کامپوننت Audio Source بوده که «موسیقی متن بازی»، «صدای کاراکتر دشمن» و «صدای طبیعت موجود در بازی» را پخش می‌کنند. می‌خواهیم در هنگام پریدن پلیر درون آب صدای موسیقی متن بازی کم شود، صدای کاراکتر دشمن بم‌تر شده و صدای طبیعت قطع شود. بدیهی است که امکان انجام این کار توسط کد و با استفاده از متد GetComponent<AudioSource> به ازای هر کامپوننت امکان‌پذیر است؛ اما این روش به هیچ عنوان استاندارد نبوده، امکان تغییر تدریجی مقدار داده‌ها (به آسانی) وجود نداشته و در مواردی که تعداد کامپوننت‌ها زیاد باشد عملاً غیرقابل استفاده است. به همین جهت برای انجام این کار از میکسرهای صوتی استفاده می‌کنیم.

میکسر صوتی (Audio Mixer) در یونیتی یک asset (فایلی با فرمت mixer در پروژه) بوده که وظیفه‌ی میکس سیگنال‌های صوتیِ درون بازی (کامپوننت‌های Audio Source)، اعمال افکت‌های صوتی بر روی آن‌ها و مسترینگ را بر عهده دارد. یک پروژه می‌تواند صفر، یک یا چندین میکسر داشته باشد.

با استفاده از میکسر صوتی می‌توان کنترل بیشتری بر پردازش صدا در بازی داشت

هر کامپوننت Audio Source در یونیتی می‌تواند مستقیماً و بدون هیچ واسطه‌ای توسط کامپوننت Audio Listener شنیده شود و یا ابتدا به یک میکسر وارد شده و سپس خروجی میکسر به سمع Audio Listener رسانده شود.

برای مدیریت Audio Mixerهای موجود در پروژه از ابزاری به همین نام استفاده می‌شود که در پنجره‌ی Audio Mixer قرار دارد. این پنجره از طریق منوی Window > Audio > Audio Mixer یا با دوبار کلیک بر روی یک asset میکسر باز می‌شود:

پنجره‌ی Audio Mixer چهار پنل اصلی دارد که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

 

Mixers

در این پنل فایل‌های میکسر موجود در پروژه لیست می‌شوند. برای ایجاد یک فایل میکسر جدید بر روی دکمه‌ی + این پنل کلیک کرده و یا از طریق منوی Create پنجره‌ی Project گزینه‌ی Audio Mixer را انتخاب می‌کنیم. در این لیست امکان ایجاد سلسله‌مراتب برای میکسرها (با استفاده از drag and drop) وجود دارد که در این صورت هر میکسر فرزند از تنظیمات میکسر والد خود تبعیت می‌کند.

با کلیک بر روی هرکدام از میکسرهای موجود در این لیست، آن میکسر به حالت انتخاب درآمده و جزئیات آن در پنجره نمایش داده می‌شود.

برگه‌ها : 1 2 3